Pomniejsze sprawy

Dyskusje, porady oraz rozmowy dotyczące pisarstwa oraz pisania.
KAPRYS
lekki sztylet
lekki sztylet
Posty: 63

Pomniejsze sprawy

Post#71 » 29 mar 2014, o 14:25

Ja jakiś czas temu znalazłam bardzo ciekawy poradnik dotyczący ogólnie zapisów dialogów, ale jest tam również temat poświęcony właśnie wielokropkom i wielu innym zasadom, o których dowiedziałam się po raz pierwszy, szok był niemały.

http://piorem-feniksa.blog.onet.pl/2010/11/14/pars-vii-o-dialogach-slow-kilka/
Polecam jest dość fajnie napisany.

Awatar użytkownika
Camenne
Jawna opcja Mandaloriańska
Jawna opcja Mandaloriańska
Posty: 5024

Pomniejsze sprawy

Post#72 » 29 mar 2014, o 16:36

Na forum mamy abc zapisu dialogów od wieków. Odsyłam do viewtopic.php?f=10&t=1339 :)
Po-ta-toes! Boil them, mash them, stick them in a stew. Lovely big golden chips with a nice piece of fried fish.


Skróty: Jak poprawnie zapisywać dialogiMyślnik, półpauza i dywiz (łącznik) – jak je poprawnie stosowaćJak wstawić wcięcia akapitowe:piorko: Piórko

KAPRYS
lekki sztylet
lekki sztylet
Posty: 63

Pomniejsze sprawy

Post#73 » 29 mar 2014, o 16:53

Tak, wiem zaglądałam, ale na ten pomocnik trafiłam przypadkiem i jest w nim kilka innych ciekawych spostrzeżeń, dlatego podałam link. Nic na siłę, kto chce niech sobie poczyta, kto nie, nie musi. Bynajmniej mnie rozjaśnił kilka wątpliwości odnośnie zapisu w dialogach chociażby takich zwrotów, jak uśmiechnął się, spojrzał, westchnął, zerknął etc.

Selander
lekki sztylet
lekki sztylet
Posty: 118

Pomniejsze sprawy

Post#74 » 25 cze 2014, o 21:38

Moja smutna historia rozpoczyna się wiele, wiele lat temu... A dokładnie cztery.
Ale do rzeczy:
Chodzi mi o to, że w jednym z moich pierwszych opowiadań, udało mi się wykreować bardzo wyraziste, plastyczne (w odróżnieniu od całej reszty) postaci i relacje między nimi. Chyba lepsze niż kiedykolwiek potem. A że był to niestety ff i to dość kiepskiej jakości, musiałam ich prędzej czy później opuścić, jednak z biegiem czasu w mojej chorej główce zaczęło rodzić się coraz więcej pomysłów na ich dalsze losy. Postanowiłam więc spróbować ożywić ich na nowo, w poprawionej odsłonie, lecz to zrodziło dość niewygodny problem...
W jakich realiach?
Są to osoby współczesne, młode i pozostawione same sobie, więc w pierwszej chwili pomyślałam o post-apokalipsie, jednak nie przyszedł mi do głowy żaden sposób zagłady naszego nieszczęsnego wszechświata, który nie byłby już oklepany.
Czy jest sens budowania uniwersum dla postaci, zamiast na odwrót?
Co o tym sądzicie?

Pryvian
zaczarowane ostrze
zaczarowane ostrze
Posty: 207

Pomniejsze sprawy

Post#75 » 25 cze 2014, o 21:42

Sens jest jak najbardziej. Z przyjaciółką mamy naprawdę rozrośnięte drzewo genealogiczne sagi rodzinnej, które dojrzewa od lat sześciu. I zamiast na siłę wymyślać nowe postaci, wymyślamy coraz to nowe uniwersa. Zabawa przednia!
Świat to tak w sumie bardziej dekoracje na scenie. Ważne jak najbardziej, bo bohaterowie muszą się na jakichś realiach opierać, ale kluczem do dobrej historii są ludzie, którzy biorą w niej udział. Więc na twoim miejscu dużo bym o nich myślała, pisała króciutkie teksty... A w końcu pomysł na uniwersum sam cię znajdzie :D.
[center]She's my carer. She cares so I don't have to.[/center]

[center]ObrazekObrazek[/center]

Ptakuba
lekki sztylet
lekki sztylet
Posty: 129

Pomniejsze sprawy

Post#76 » 25 cze 2014, o 21:48

Sens jest z pewnością. Realia stworzone dla postaci i fabuły to rzecz o parę klas lepsza niż postacie i fabuła tworzone dla tła. Zaś co to możliwości, to wiesz, sky is the limit. Możesz wymyślić co tylko zechcesz.

Ariszka
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 5

Pomniejsze sprawy

Post#77 » 8 wrz 2014, o 19:25

Dobra Arisz.. weź głęboki wdech i spytaj.. no pytaj... uch...!!!
Mam kilka pytań odnośnie opowiadań :
1. Czy tekst może być pisany z punktu widzenia głównej bohaterki ? Że ona opowiada całą historię czy lepiej z punktu widzenia neutralnego czyli trzeciej osoby ?
2. A co jeśli ktoś robi mnóstwo błędów interpunkcyjnych ? wynika to bardziej nie z lenistwa tylko z lekkiej interpunkcji związanej właśnie z tą interpunkcją ?
3. Jak pisać dialogi ? gdzie dawać myślniki itd? tylko nie piszcie mi porad typu zerknij do warsztatu.
4. jak opisywać postaci kobiece ?
5. Jak opisywać akcje, jeśli dla jej rozwoju potrzebny jest przydługi opis np miejsca ? i jak właśnie pisać takie opisy wtrącone?
i czy jest tu ktoś kto by się zajął pobieżnym poprawianiem moich tekstów ??

Awatar użytkownika
Camenne
Jawna opcja Mandaloriańska
Jawna opcja Mandaloriańska
Posty: 5024

Pomniejsze sprawy

Post#78 » 8 wrz 2014, o 19:37

Ad. 1.
Zależy od tekstu. Przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę, że narracja pierwszoosobowa jest ograniczona do punktu widzenia tegoż narratora, w skrócie czytelnik wie tyle, ile narrator, widzi to, co on, odbiera świat przedstawiony przez pryzmat osoby narratora, czyli subiektywnie. Niektórym tekstom to służy, na przykład prozie emocjonalnej, ale wydaje mi się, że narrator wszechwiedzący-trzecioosobowy jest jednak bardziej uniwersalny.

Ad. 2.
Wszystkiego da się nauczyć, zasad interpunkcji również, tym bardziej, że one są według mnie bardzo logiczne. Można nawet kierować się tak zwaną zasadą oddechu - przecinek wstawiasz tam, gdzie podczas czytania zdania na głos robisz przerwę na oddech. To jest sposób bardzo pi razy drzwi, można popełniać wiele błędów, ale dla osób, które nie mają wyczucia, na początek nauki zasad może pomóc.
Wzrokowcom polecam czytać dużo książek - po pewnym czasie po prostu "widzi" się miejsca, gdzie mają stać.
Można też po prostu dawać teksty do poprawienia osobie, która nie ma z interpunkcją problemu. Wyjście najprostsze, ale wcale nie najgorsze.

Ad. 3.
Odeślę do poradnika, bo prościej, niż opisałam w tym temacie wytłumaczyć nie potrafię :)

Ad. 4. i 5 to już są pytania, na które nie ma łatwych odpowiedzi.
Lubię to, co Martin odpowiedział w jednym wywiadzie, zapytany, jak udaje mu się kreować tak dobrze postaci kobiece - "Przede wszystkim uważam kobiety za ludzi". Opisuje się tak samo, co innego kreacja postaci.
O pisaniu akcji chyba jest wątek na forum, wisi bodajże w tym dziale, może przeczytanie go ci pomoże.
Po-ta-toes! Boil them, mash them, stick them in a stew. Lovely big golden chips with a nice piece of fried fish.


Skróty: Jak poprawnie zapisywać dialogiMyślnik, półpauza i dywiz (łącznik) – jak je poprawnie stosowaćJak wstawić wcięcia akapitowe:piorko: Piórko

Vessna
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 17

Pomniejsze sprawy

Post#79 » 10 wrz 2014, o 01:11

Jeśli mogę, to odpowiem na pierwsze z tych pytań, może nieco inaczej niż poprzedniczka.

Wiele razy próbowałam pisać w narracji pierwszoosobowej - ale jest to bardzo trudne, gdy jest sporo wątków. Nagle się okazuje, że albo trzeba zmienić osobę (co rzadko kiedy wychodzi opowieści na dobre, a co często spotykam na blogach - jeszcze dwie osoby na zmianę, powiedzmy, ale pięć czy sześć to przegięcie), albo pominąć informacje, które czytelnik już powinien znać, a nie chcielibyśmy, by główny bohater je znał. Można się nieźle zaplątać i z tego, co mi wiadomo, sporo osób nie lubi takiego sposobu opowiadania, więc narrator wszechwiedzący wydaje się być dużo lepszym pomysłem.

Szczerze powiem, że nie przypominam sobie książki pisanej w pierwszej osobie, która by zmieniła moje życie. Jakoś to do mnie nie trafia. Ale wybór oczywiście należy do autora - i jest wielu takich, którzy radzą sobie z tym znakomicie.

John Drake
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 39

Pomniejsze sprawy

Post#80 » 19 lis 2014, o 22:56

Mam takie ciut nietypowe pytanie. Otóż piszę sobie opowiadanie, którego bohaterem jest Zorro, ale historia nie jest związana z żadną serialową/książkową/komiksową wersją jego przygód. To nadal podpada pod fanfiction, prawda?
[center]Zawsze wierzyłem w głupców. Moi przyjaciele nazywają to wiarą w samego siebie. [/center]

Wróć do „Jak pisać?”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości