Opowiadania interaktywne

Dyskusje, porady oraz rozmowy dotyczące pisarstwa oraz pisania.
igor

Opowiadania interaktywne

Post#1 » 5 years temu (4 lut 2013, o 13:06)

Witam,

Co myślicie o opowiadaniach interaktywnych?
Czy ktoś z Was próbował swoich sił w tym gatunku?

Kostucha
Ostrze Armageddonu
Ostrze Armageddonu
Posty: 1811

Opowiadania interaktywne

Post#2 » 5 years temu (4 lut 2013, o 14:15)

Hmm... To coś na zasadzie pbf-ów i blogów ze szkółkami i takie tam?
Po prostu robię za zły charakter.

Awatar użytkownika
Camenne
Jawna opcja Mandaloriańska
Jawna opcja Mandaloriańska
Posty: 4828

Opowiadania interaktywne

Post#3 » 5 years temu (4 lut 2013, o 21:23)

Czym właściwie mają być opowiadania interaktywne? Trudno odpowiedzieć na pytanie, nie wiedząc, o co właściwie pytasz.
Po-ta-toes! Boil them, mash them, stick them in a stew. Lovely big golden chips with a nice piece of fried fish.


Skróty: Jak poprawnie zapisywać dialogiMyślnik, półpauza i dywiz (łącznik) – jak je poprawnie stosowaćJak wstawić wcięcia akapitowe:piorko: Piórko

Haunted
zaczarowane ostrze
zaczarowane ostrze
Posty: 249

Opowiadania interaktywne

Post#4 » 5 years temu (4 lut 2013, o 21:30)

Myślę, że to raczej oparte jest na KSIĄŻCE RPG, jakich kilka czytałem, gdzie czytelnik podejmował wybory. Jak np. w "Wehikuł czasu", gdzie gracz wybierał za bohatera gdzie się przenieść i co przeżyć, a w zależności od podjętych wyborów dochodził do innego zakończenia. Ciekawy pomysł, jednak takie książki zazwyczaj są krótkie, dynamiczne oraz - ciężkie w realizacji ze względu na poziom rozbudowania kilku ścieżek, by nie były one płytkie.
Ślepi milczą, głusi przymykają oko, niemi zatykają uszy. Opętani coś wiedzą, lecz oni jedynie potępieńczo nucą.



Awatar użytkownika
Camenne
Jawna opcja Mandaloriańska
Jawna opcja Mandaloriańska
Posty: 4828

Opowiadania interaktywne

Post#5 » 5 years temu (7 lut 2013, o 12:50)

Brzmi ciekawie ;d Pierwsze słyszę - tak szczerze powiedziawszy. Efekt niekoniecznie wymierny do wysiłku, tak myślę, pewnie dlatego to jest niepopularne rozwiązanie.
Po-ta-toes! Boil them, mash them, stick them in a stew. Lovely big golden chips with a nice piece of fried fish.


Skróty: Jak poprawnie zapisywać dialogiMyślnik, półpauza i dywiz (łącznik) – jak je poprawnie stosowaćJak wstawić wcięcia akapitowe:piorko: Piórko

Prorok
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 17

Opowiadania interaktywne

Post#6 » 5 years temu (11 lut 2013, o 22:02)

Zastanawiałem się nad tym. Generalnie chodzi o to, że pisarz kreuje jakiś świat i powiedzmy głównego bohatera i jakiś jeden wątek, a potem przy współudziale czytelników rozwija historię "na żywo". Bardzo fajny motyw. Na pewno kiedyś spróbuję coś tego typu napisać. Tylko najpierw muszę a) nauczyć się pisać, żeby nie było wstydu, b) mieć czytelników :P

Haunted
zaczarowane ostrze
zaczarowane ostrze
Posty: 249

Opowiadania interaktywne

Post#7 » 5 years temu (11 lut 2013, o 22:05)

Czy ja wiem, czy musi mieć czytelników? Nie musi. Może dawać po prostu kilka ścieżek do wyboru, tak dalej będzie niezalezny od wyboru "jednego, słusznego wątku większości", który niekoniecznie musi być mądry.
Ślepi milczą, głusi przymykają oko, niemi zatykają uszy. Opętani coś wiedzą, lecz oni jedynie potępieńczo nucą.



Giwi

Opowiadania interaktywne

Post#8 » 5 years temu (18 lut 2013, o 16:18)

Myślałam kiedyś o tym takim, znaczy, o taki blogu. Że np. pewien bohater jest w danym miejscu historii i musi dokonać wyboru i czytelnik wybiera, jaką drogą chce pójść, po czym klika na link danego wyboru, i owy link przenosi go do dalszej części historii.

Awatar użytkownika
i_am
zaklęty miecz
zaklęty miecz
Posty: 353

Opowiadania interaktywne

Post#9 » 5 years temu (20 kwie 2013, o 07:50)

Haunted pisze:Myślę, że to raczej oparte jest na KSIĄŻCE RPG, jakich kilka czytałem, gdzie czytelnik podejmował wybory.

Ale jeśli to RPG, to do tego jest potrzebny tzw. Mistrz Gry (bo to jest gra tak generalnie). I nie wiem, jak to się odbywa on-line, bo mój kolega na przykład gra w takie rzeczy, spotyka się ze znajomymi, którzy właśnie tak jak mówiliście, tworzą bohaterów i "grają" nimi zgodnie z jakimś scenariuszem, której jest w łapkach Mistrza.
I potser no seré el teu amic,
ni tindré res a veure amb si ets o no ets feliç.

Adeptus Gedeon
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 37

Opowiadania interaktywne

Post#10 » 1 year temu (2 lut 2017, o 14:57)

Dzień dobry!
Cześć!
Tak się składa, że ulepałem kilka interaktywnych opowiadań.

Pierwsze - "Kręte drogi" - jest niezbyt oryginalna i niezbyt rozbudowana (na zasadzie "pierwsze koty za płoty"). Gracz wciela się w rycerza Zakonu Światłości, któremu przyjdzie się mierzyć z wielce mrocznym zagrożeniem... albo do niego dołączyć.
wersja PDF: http://www.mediafire.com/?3u57crvdz9cj5y6

Drugie - "Wielka Wojna Sukcesyjna - jest odrobinę (ale tylko odrobinę) bardziej oryginalna i rozbudowana. Założenie jest dosyć sztampowe, choć w "interaktywnej fikcji" chyba nie było jeszcze użyte. Miejscem akcji jest niegdyś potężne Imperium (jak wspominałem, sztampa). Ostatni cesarz umarł, nie pozostawiając męskiego potomka, w związku z czym imperialni możnowładcy rozpoczęli krwawy spór o koronę. Do konfliktu mieszają się też inne potężne frakcje, takie jak Imperialny Senat czy Kościół Hierarchistyczny, a także stłamszeni wyznawcy starych, pogańskich bogów pragnący wykorzystać wojenny chaos, by wyjść z podziemia i na nowo wznieść sztandar swojej wiary. Co gorsza, ościenne mocarstwa są gotowe wkroczyć z interwencją, by ugrać coś dla siebie. Alter ego gracza jest dawnym żołnierzem, który po zakończeniu służby osiadł na wsi, aby pędzić żywot spokojnego kmiecia. Ale pewnego dnia wojna domowa wkracza do jego osady i bohater zostaje wplątany w wir wydarzeń.
Z początku czytelnik kieruje jedynie własną osobą i niewielką grupą towarzyszy broni, ale w miarę rozwoju historii może uzyskać większy wpływ na wydarzenia rozgrywające się w Imperium. Czytelnik będzie dowodził oddziałami i armiami, piął się w hierarchii, zawierał sojusze i zdradzał swoich mocodawców, knuł spiski lub dokonywał bohaterskich czynów. Od jego wyborów będzie zależało to, czy jego frakcja zwycięży w wojnie, czy pomoże zasiąść na tronie komuś innemu, czy też sam zdobędzie władzę nad Imperium, czy doprowadzi państwo do rozkwitu, czy upadku, czy utwierdzi cesarską władzę, czy przekształci kraj w republikę, czy ugnie kolana przed Kościołem, czy poprowadzi wyznawców starych bogów do zemsty - i tak dalej, i tak dalej. Przewidziane są też wątki romantyczne (choć muszę przyznać, że wyszły mi wyjątkowo sztywno i kiczowato), choćby dlatego, że mariaże też są narzędziem polityki.
Opowiadanie liczy 813 paragrafów (krótkich rozdziałów), ale ze względu na bardzo duże rozgałęzienie fabuły, jednorazowe ukończenie zamyka się w liczbie 8-13 wyborów, choć w ten sposób czytelnik ujrzy jedynie niewielki fragment wszystkich możliwości. Paragrafy są dosyć długie, większość z nich zajmuje ok. strony A4.
Niestety, nie jestem zadowolony z jakości mojej własnej pracy. Konieczność opisania każdej możliwości sprawiła, że nie miałem czasu, sił i natchnienia by skupić się na rozbudowanych i "literackich" opisach oraz dialogach - w efekcie, miejscami gra bardziej przypomina streszczenie wydarzeń, niż "interaktywną powieść", a w niektóre fragmenty są dosyć grafomańskie. Tym niemniej, jeśli ktoś ma czas i ochotę, zapraszam do zapoznania się z tym wytworem i wyrażenia swojej opinii.


Format pdf -http://www.mediafire.com/file/qa6er38c3mg1cg6/Wielka+Wojna+Sukcesyjna+1.4.pdf

Trzecie - "Sprawy rodzinne". Ten wytwór osadzony jest w tym samym świecie, co "Wielka Wojna Sukcesyjna" , aczkolwiek istnieje kilka istotnych różnic.
- Tematyka - "Sprawy rodzinne" skupiają się na losach pretora (urzędnika wymiaru sprawiedliwości) działającego w Mieście Tronowym, stolicy Imperium. Bohater będzie musiał stawić czoła psychopatycznemu mordercy, odpowiednio postępować ze zwierzchnikami... a także własną rodziną.
- Forma - po pierwsze, że paragrafy są znacznie dłuższe niż w "Wielkiej Wojnie Sukcesyjnej" (co niestety odbiło się na trochę mniejszej ilości paragrafów - jest ich tylko 41). Po drugie - paragrafówka nie jest pisana w drugiej, lecz w trzeciej osobie, a bohaterem nie jest bezimienny awatar czytelnika, tylko skonkretyzowana postać.

Format PDF: http://www.mediafire.com/file/06jv50jrw ... ne+1.4.pdf
Format mobi: http://www.mediafire.com/file/cb3p5ba53 ... znany.mobi

Ponadto - i to może zainteresować zwłaszcza osoby, które same chciałyby stworzyć opowiadanie interaktywne - od niedawna zacząłem korzystać z darmowego programu TWINE, który znacznie usprawnia tworzenie. Raz, że ładnie rozrysowuje cały scenariusz w postaci drzewka powiązań, dzięki czemu autor nie gubi się, a dwa, pozwala na wzbogacenie historii zmiennymi mającymi wpływ na jej przebieg (powiedzmy, w rozdziale 2 czytelnik zadecyduje, że bohater zwyzywał swojego brata, więc gdy w rozdziale 5 bohater znowu spotka brata, program będzie o tym pamiętał i wyświetli nową rozmowę w nieco zmienionej formie, odwołując się do wcześniejszej kłótni).
Na razie stworzyłem jedynie demo nowego wytworu (który już nieco zbliża się do gry RPG), ukończenie całości zajmie mi trochę czasu, ale uważam, że ładnie pokazuje ono możliwości TWINE.

http://www.mediafire.com/file/n22wvt8jl ... +0.32.html

Jeśli ktoś ma jakieś uwagi nt powyższych wytworów, chętnie je poznam. Podobnie, jeśli kogoś zainteresował TWINE, chętnie pomogę w poznaniu jego podstaw.

Pozdrawiam

Wróć do „Jak pisać?”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości