Wybory Komentatora Maja - zachęcamy do głosowania! 

 

Obrazek

Self publishing, subsydiowanie i vanity press (bo to nie to samo!)

Dyskusje o polskim rynku wydawniczym, wydawnictwach, konkursach literackich i innych powiązanych tematach. Jak tworzyć konspekt, do których wydawców wysyłać propozycję wydawniczą? Jak, co i gdzie wydać.
Awatar użytkownika
Cam
Ukryta Opcja Imperialna
Posty: 6461
Zobacz teksty użytkownika:

Self publishing, subsydiowanie i vanity press (bo to nie to samo!)

Post#1 » 8 kwie 2019, o 09:47

Różne modele wydawnicze to temat zapalny na forach i grupach literackich - i nic dziwnego, że tak jest. Jednocześnie niektórzy nie wiedzą, jaka jest między nimi różnica, bo te bywają niejasne, a w internecie często nazwy są używane zamiennie, choć nie są tym samym. Trudno jest rozmawiać, jeżeli nie wiadomo, czy wszyscy mają na myśli to samo, dlatego dla uproszczenia przywołam je poniżej parę definicji.  

Ale najważniejsze - co sądzicie o takich modelach wydawniczych i wydawnictwach?  

 

Self publishing 

Samowydawanie, pisarstwo niezależne (ang. self-publishing) – wydawanie przez autorów niezależnych swoich dzieł w formie e-booków lub rzadziej książek drukowanych bez udziału wydawnictwa. Pisarze niezależni (ang. indies) wykorzystują do sprzedaży i dystrybucji tak opublikowanych utworów własne strony internetowe lub wyspecjalizowane kanały.
 

 

Vanity Press 

Jest to forma wydania własnej książki, w której firmy drukarskie zapewniają skład techniczny, projekt graficzny wnętrza książki oraz okładki, druk, nadanie numeru ISBN oraz wysyłkę egzemplarzy obowiązkowych do Biblioteki Narodowej. W tym sposobie samopublikowania to autor pokrywa wszystkie koszty. 

 

Wydawcę typu vanity nie interesuje zupełnie zawartość merytoryczna publikacji, nie przeprowadza on żadnej selekcji tego, co wydaje i zazwyczaj nie zajmuje się w ogóle promocją swojej produkcji. Dochód wydawcy typu vanity pochodzi niemal w całości z tego, co mu zapłaci autor.  

 

Za wydawcę typu vanity uważa się takiego, który stosuje celowo rozmaite techniki psychologiczne, które mają na celu rozbudzić i wykorzystać miłość własną swoich autorów-klientów (ang. vanity - próżność). Firmy wydawnicze działające jako vanity, za cenę przewyższającą koszty wydania, oferują zwykle nieświadomym tego autorom niewiele poszerzoną usługę druku, obiecując profesjonalne przygotowanie książki (w tym redakcję oraz korektę), promocję, dystrybucję i zysk. Zazwyczaj tak wydane publikacje, nie są właściwie opracowane pod kątem redakcyjnym i merytorycznym oraz nie przechodzą weryfikacji jakościowej.

 

 

Subsydiowanie 

Subsydiowane publikowanie (ang. subsidy publishing) polega na częściowym partycypowaniu autora w kosztach procesu wydawniczego, zaś pozostałą część kosztów bierze na siebie wydawca. Zazwyczaj subsydiowany wydawca podpisuje z autorem umowę na opłacenie określonej części kosztów produkcji i dystrybucji publikacji oraz na przekazanie wydawcy całości lub określonej części dochodów z jej sprzedaży. Podobnie jak przy tradycyjnym wydawaniu publikacji, wydawca zwykle wymusza na autorze przekazanie majątkowych praw autorskich. 

 

Subsydiowane publikowanie ma dwa oblicza: 

  • prowadzone jest przez niektóre domy wydawnicze publikujące w większości twórczość przynoszącą dochód, dla utworów debiutantów lub utworów o których z góry wiadomo, że nie przyniosą dochodu, ale które mają szansę znaleźć mały krąg odbiorców, wystarczający dla pokrycia części kosztów (np. wydawnictwa specjalistyczne)
  • prowadzone jest przez wydawnictwa, które specjalizują się w tego rodzaju publikacjach – począwszy od domów wydawniczych, które specjalizują się w druku zdolnych debiutantów, skłonnych partycypować w kosztach i oferują w zamian pomoc marketingową, po firmy, które programowo wydają w minimalnych nakładach twórczość świadomie skierowaną do kręgu najbliższych znajomych autora.
 

 

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Samopublikowanie


Awatar użytkownika
Karen
Mistrzyni tortur narzędziami dentystycznymi
Mistrzyni tortur narzędziami dentystycznymi
Posty: 1869
Zobacz teksty użytkownika:

Self publishing, subsydiowanie i vanity press (bo to nie to samo!)

Post#2 » 15 maja 2019, o 08:41

Przydatny post.  

Osobiście moją zdecydowaną niechęć budzi vanity press, głównie przez wzgląd na totalny brak selekcji potencjalnych tekstów pod względem jakości i na ogół kiepskie przygotowanie tekstu do druku.

Jeśli nie wiesz, co masz dalej zrobić, to zrób sobie kawę.

Awatar użytkownika
Briala
Kieszonkowy dyktator
Kieszonkowy dyktator
Posty: 438
Zobacz teksty użytkownika:

Self publishing, subsydiowanie i vanity press (bo to nie to samo!)

Post#3 » 10 wrz 2019, o 10:02

Karen pisze:Przydatny post.  

Osobiście moją zdecydowaną niechęć budzi vanity press, głównie przez wzgląd na totalny brak selekcji potencjalnych tekstów pod względem jakości i na ogół kiepskie przygotowanie tekstu do druku.

 

Kolejnym problemem jest wydawanie z niebotyczną marżą, często mają narzucone kilka tysięcy złotych marży dla siebie plus np. 80% tego, co zarobią na sprzedaży. Wiadomo, że każdy chce zarobić, ale mówienie autorowi, że np. 9 tysięcy za wydanie 100 egzemplarzy książki to super oferta, to co najmniej naciąganie prawdy. Zapewniają jednocześnie o tym, że trzeba opłacić korektora, redaktora – a jak jest potem, doskonale wiemy.

I do not over-intellectualise the production process. I try to keep it simple: Tell the damned story. 

—Tom Clancy


Wróć do „Jak wydać książkę?”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość