Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Kącik pytań do Ceridwen, która zajmuje się promowaniem książek w wydawnictwie

Dyskusje o polskim rynku wydawniczym, wydawnictwach, konkursach literackich i innych powiązanych tematach. Jak tworzyć konspekt, do których wydawców wysyłać propozycję wydawniczą? Jak, co i gdzie wydać.

verbena
gladius
gladius
Posty: 1191
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#16 » 13 lip 2020, o 21:32

Dziękuję... 

Znowu mi się nasuwa pytanie. Wiem, że jestem nad wyraz dociekliwa, ale jak dotąd (jak już wspomniałam), ocierałam się o wydawnictwa naukowe.  

A co, jeśli autor nie jest rozpoznawalny, bo zwyczajnie debiutuje? Przecież każdy od tego etapu kiedyś zaczynał :) Jak staracie się wzbudzić zainteresowanie takim kimś i jego "produkcją"?


Awatar użytkownika

Memoria
kozik
kozik
Posty: 125
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#17 » 14 lip 2020, o 18:30

Verbeno - dzięki za zadawanie tylu ciekawych pytań, zyskujemy wszyscy czytelnicy :) 

 

Ceridwen - wielkie dzięki za Twoje obszerne i merytoryczne odpowiedzi!  

 

Mam również pytanie (powiązane z powyższym postem Verbeny) - na ile ważne w akceptowaniu propozycji wydawniczej jest dla was rozpoznawalność w sieci lub prowadzenie platformy autora-debiutanta (np. prowadzenie bloga, strony autorskiej)? Rozumiem, że to nie zaszkodzi, ale w jakim stopniu jest to ważne?

Voice is part of your body, it needs your presence. Writing, on the other hand, only needs a reader. I doesn't need you. - Elena Ferrante


Ceridwen
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 14
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#18 » 15 lip 2020, o 18:50

Tylko stosunkowo niewielki procent autorów ma nazwiska, które same w sobie nakręcają sprzedaż, średniaków też trzeba promować, nie tylko debiutantów, choć wiadomo, że bywa to łatwiejsze. Ogólnie promocja debiutantów jest w dużej mierze podobna do innej, tylko staramy się bardziej zwrócić uwagę na budowanie rozpoznawalności nazwiska, wiadomo, i skupieniu się na tym, dlaczego po tę książkę warto sięgnąć, mimo że jest debiutem. Jeśli autor robi coś ciekawego, ma niebanalne zainteresowania, coś interesującego do powiedzenia, też warto to pokazać, da się to zrobić nieraz w sposób bezkosztowy, np. przez rozmowę na FB wydawnictwa, jakieś wywiady w sieci, z blogerami, czasem w radiu itd. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że promowanie to z reguły długotrwały proces i być konsekwentnym - są wielkie teraz nazwiska, które zaskoczyły dopiero przy którejś książce z rzędu, nieraz kilkunastej (pamiętam jeszcze, jak z Mroza się wyśmiewano w tonie "kim w ogóle jest ten człowiek, który pisze książkę miesięcznie"). 

Rozpoznawalność i platformy są ważne na tyle, na ile mogą mieć potencjalne przełożenie na sprzedaż. Jeśli ktoś prowadzi bloga, którego czytają cztery osoby, nie ma to znaczenia :P. Jeśli natomiast jest to kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy, z których parę tysięcy może kupić książkę, to już jak najbardziej (choć to się nie zawsze przekłada). Oczywiście zależy to też od jakości i nośności dzieła - jeśli coś jest absolutnie beznadziejne, to wydawanie tego ma sens tylko wtedy, jeśli będzie firmowane nazwiskiem naprawdę topowych celebrytów, o widowni złożonej z milionów.



verbena
gladius
gladius
Posty: 1191
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#19 » 15 lip 2020, o 21:36

Póki co moja ciekawość została nakarmiona. Nie zarzekam się jednak, że na długo. Po przetrawieniu tej dawki wiadomości, moze pojawią mi się jeszcze jakieś pytania. 

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam :)


Awatar użytkownika

Memoria
kozik
kozik
Posty: 125
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#20 » 15 lip 2020, o 22:12

Bardzo dziękuję za odpowiedź, Ceridwen :)
Voice is part of your body, it needs your presence. Writing, on the other hand, only needs a reader. I doesn't need you. - Elena Ferrante


Ceridwen
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 14
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#21 » 16 lip 2020, o 09:56

Proszę bardzo! :)


Roxy Butter
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 23
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#22 » 17 lip 2020, o 12:37

Dzień dobry,  

moje pytanie odstaje od nadanego tematu dyskusji, więc nie obrażę się, jeśli nie uzyskam odpowiedzi ;) Czy są jakieś zasady/wskazówki, jak zredagować tekst przed wysłaniem go do wydawnictwa, tak aby był wizualnie możliwie przyjemny dla osoby, która będzie go czytać? Chodzi mi o takie rzeczy jak: czcionka, rozmiar, interlinia, odstępy etc., czyli to co jest dostępne z poziomu worda.  

Dziękuję i pozdrawiam  

Roksana Masło ;)



Ceridwen
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 14
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#23 » 17 lip 2020, o 19:32

Jeśli wydawnictwo nie podaje na swojej stronie wytycznych (niektóre tak robią), to po prostu tak, żeby był właśnie czytelny i estetyczny :). Z moich doświadczeń lepiej się czyta interlinię 1,5 niż 1, rozmiar 11-12 (zależy od kroju fontu, niektóre są większe), wyjustowany, no i wiadomo, poprawnie zapisane dialogi i sam tekst możliwie bez błędów, ale to już trochę inna sprawa.


verbena
gladius
gladius
Posty: 1191
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#24 » 19 lip 2020, o 02:29

I pytanie pojawiło się w mojej głowie w trakcie zapowiadanego trawienia informacji... 

Wobec tego w ramach dalszej dominacji dyskusji :) 

Ceridwen, co sprawia najwięcej problemów przy promocji książki? Zapewne bowiem, jak w każdej profesji, bywają łatwe i trudne elementy.



Ceridwen
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 14
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#25 » 20 lip 2020, o 11:46

Autorzy :D.  

Poważnie to czasem zawodzi czynnik ludzki - na przykład ze dwa miesiące już się bujam z kampanią reklamową na przystankach, bo tak wolno idzie wymiana maili i tak niejasne albo nieakceptowalne są zaproponowane rozwiązania. 

Ale najtrudniejsze jest zdecydowanie dotarcie do dziennikarzy - jeśli nie masz wyrobionych znajomości, to 99% maili (no, może przy jakichś absolutnych hitach jest to mniejszy procent) trafia w eter i trudno się zresztą dziwić, bo pewnie dostają dziesiątki takich maili każdego dnia.



verbena
gladius
gladius
Posty: 1191
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#26 » 20 lip 2020, o 12:26

Widzę, że czynnik ludzki jest powszechnie tym kamyczkiem, który może rozłożyć najlepiej działającą maszynę :)  

Kolejny raz bardzo dziękuję Ceridwen za odpowiedź. Dzięki Tobie wiele aspektów promocji mi się rozjaśniło. 

Znowu jednak nie zarzekam się, że o nic nie zapytam. Wiem, strasznie ciekawska jestem. Pozdrawiam. :)



verbena
gladius
gladius
Posty: 1191
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#27 » 22 lip 2020, o 23:07

Wobec tego jeszcze raz ja się odezwę :) 

Terminy, o które chciałabym zapytać, są dla mnie niby zrozumiałe, ale zdaję sobie sprawę, że pojmuję je z punktu widzenia czytelnika i może też ciut zdroworozsądkowo.  

Użyłaś w pewnym momencie terminu "ważny tytuł" i kilka razy "nośny temat". Czym one są i jak je rozumiecie z punktu widzenia wydawnictwa. Czy to rozumienie ma jakiś istotny wplyw na promocję? Podejrzewam, że może mieć, ale nie zmienię pytania. Pozdrawiam.



Ceridwen
scyzoryk
scyzoryk
Posty: 14
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#28 » 24 lip 2020, o 09:34

Mam na myśli rozumienie jak najbardziej konwencjonalne, nośny temat to taki, który się aktualnie sprzedaje, jest popularny, ważny tytuł - jak wyżej, taki, w który wierzymy, może sporo zarobić, ewentualnie jest ważny o tyle, że np. jest autora, z którym chcielibyśmy kontynuować współpracę czy ma znaczenie wizerunkowe. 

No i tak, oczywiście w takie tytuły z reguły inwestuje się więcej pieniędzy (choć znów, to bardzo względne, zależy od tytułu) i stara cokolwiek bardziej.



verbena
gladius
gladius
Posty: 1191
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#29 » 24 lip 2020, o 16:51

Nie wiem dlaczego spodziewałam się jakichś różnicy w rozumieniu tych terminów :)  

Bardzo dziękuję za wyjaśnienie i wyprowadzenie z błędu. Pozdrawiam :)



verbena
gladius
gladius
Posty: 1191
Zobacz teksty użytkownika:

Jak wygląda promocja książki? Rozmowa z pracowniczką wydawnictwa!

Post#30 » 3 sie 2020, o 18:14

Ceridwen, przetrawiłam informacje, których nie skąpilas i nie pojawiło mi się żadne kolejne pytanie. Doszłam więc do wniosku, że powinnam Ci podziękować za szerokie, rzeczowe i wyczerpujące odpowiedzi. Również za wykazaną wielką cierpliwość w stosunku do moich czasem zupełnie laickich, dociekliwych pytań. Mam nadzieję, że nie byłam zbyt męcząca. 

Uzyskana dzięki Tobie wiedza, pozwoliła mi i zapewne nie tylko mi, zapoznać się w jakimś tam stopniu z ważnym aspektem procesu wydawniczego. Dla mnie osobiście, rozmowa z Tobą była przyjemnością. Dowiedzialam się dużo o kwestii, o której miałam dość mgliste i pobieżne pojęcie.  

Pozdrawiam serdecznie.


Wróć do „Jak wydać książkę?”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości